På scen – igen!

Agneta! Du är ett superproffs i att förmedla många olika vinklar och perspektiv kring bilderbokens användningsområde.
— Lena Jonsson, Biblioteksutveckling, Region Jönköpings län

Ojojoj, så kul det var att återigen stå på scenen och prata bilderböcker för en hel massa människor! Och inte vilka människor som helst utan bibliotekarier, ni så underbara och så viktiga. Inte heller vilka bibliotekarier som helst, utan representanter från samtliga bibliotek i min ”jobbhemmaregion” Jönköping, närmare 200 personer deltog under inspirationsdagarna två i slutet av januari.

Jag hade förmånen att först få föreläsa en timme om vilken roll bilderboken kan spela i bibliotekens läsfrämjande arbete för ALLA åldrar, inte (bara) för barn, och därefter samtala lika länge med Sara Lundberg om hennes konstnärskap och bilderboksskapande.

Vanligtvis återfinns jag annars numera på Sörängens folkhögskola, som lärare på kursen Bilderbok. Då träffar jag blivande bilderboksmakare och illustratörer i en liten klass om 12 personer, under våren med mycket enskild manushandledning. Det är alldeles underbart, men mera lågmält om en så säger, och det var härligt med en injektion av den mer intensiva energi som ett sådant här större sammanhang ger.

Stort tack till Lena Jonsson på Region Jönköping som satsade så generöst på att förmedla bilderboksinspiration över Småland!

Det är en föreläsning som jag gärna gör igen, allra helst kombinerat med den fördjupning ett samtal med en bilderboksmakare ger. Kanske i din region eller kommun?

Från hösten 2024 kommer jag nämligen att gå ner i tid på Sörängen – inte för att jag har tänkt pensionera mig helt även om födelsedagarnas antal med stormsteg rör sig allt närmare den magiska siffran 65, men jag längtar tillbaka till den större frihet frilansandet ger. Och det är ju så förbaskat långt mellan hemma och Nässjö, att veckopendla blir lite för slitsamt. Så under våren rekryterar vi en ny lärare, det blir spännande att se vem det blir, i skrivande stund är ansökningstiden precis halvvägs.

Så, mindre tid på skolan, mer tid ute på vift till andra platser med föreläsningar och annat, och viktigast av allt: mer tid för trädgården och i den egna skrivarstugan - nu har jag ett antal bilderbokshistorier som vill ut!

Sörängen och Sara

Inga nya böcker skrivna, inget nytt jobb – allt är precis som det var senast, eller…? Vänta nu. Så är det ju inte. Då väntade sommarlovet runt hörnet, nu har vi nyligen begått jullov här på Sörängens Folkhögskola och börjat en ny termin. Ett år som lärare!

I höstas kom tio nya elever till oss på Bilderbok som, tillsammans med fyra stjärnor från läsåret 2022/2023 som fortsätter ett projektår, bildar årets klass. Hepp, vi får inte riktigt plats fjorton personer i klassrummet – kursen har egentligen bara tolv platser, men fjolårseleverna känner varandra väl och kan sitta lite tajtare. Dessutom jobbar de under perioder med helt egna projekt och tillbringar då mesta tiden i ateljén, som när de gjorde varsitt briljant manus till en bilderbokstävling (Opal förlag) - vi väntar med spänning på tillkännagivandet av vinnaren, i skrivande stund om en dryg vecka (25 januari).

Jag jobbar 80% och det räcker gott, de förfrågningar som kommer om föreläsningar i andra sammanhang tackar jag oftast nej till, det blir för spretigt. Jag är heller ingen vän av för mycket jobb. Men ibland så är det så roliga uppdrag att det inte går att göra annat än att tacka JA!

30 – 31 januari till exempel, då ska jag föreläsa om bilderböcker – förstås! – men inte från vilket perspektiv som helst, utan om bilderboken som läsfrämjande ingrediens på bibliotek för många läsaråldrar och målgrupper, inte enbart för barn – en del av Region Jönköpings satsning på att utveckla och inspirera sina biblioteksmedarbetare.

Och inte nog med det, efter föreläsningen har jag förmånen att få samtala med bilderboksmakaren Sara Lundberg om hennes magnifika konstnärskap – det ska bli så spännande och kul! Vi kommer att fördjupa oss särskilt i Kattpromenaden och Glömdagen, och även lyfta Dyksommar och Fågeln flyger vart den vill. Vilken bredd, så många olika slags bilderböcker, och med sinsemellan väldigt skiftande tillkomstprocesser har jag förstått i våra förberedande samtal. Sara har också lovat att bjuda på processen med och material från den bilderbok som kommer i vår, och ett annat pågående projekt. Vilken lyx att få tjuvkika på kommande verk!

Mycket WOW över detta, känner i alla fall jag. Hoppas att kunna ge åhörarna detsamma, att de går hem med känslan och tanken att ”wow, så har jag aldrig tänkt kring bilderböcker förut.”

Så en liten utflykt med möten med biblioteksmänniskor istället för elever, lite mer på min hemmaplan så att säga. Jobbet på skolan för så mycket fint och roligt med sig, men ofta känner jag mig aningens (ibland mycket) ute på den tunna isen – för att låna en av elevernas uttryck. Men det är ju där en utvecklas, eller hur?

Rapport från en skolbänk

Nå, vare sig bänkar eller katederundervisning kan man tala om här på Sörängens Folkhögskola, där jag sedan terminstart januari 2023 arbetar som lärare och kursansvarig för den 1-åriga utbildningen Bilderbok. Att det i skrivande stund har gått drygt FYRA månader går knappt att fatta, tiden har rusat iväg med veckopendling från Skåne och miljarder mindre detaljer och tusen större skeenden att försöka komma in i, kollegor att lära känna och – framförallt – elever att möta som människor och blivande bilderboksmakare.

Eleverna alltså, vilka stjärnor!

Tolv personer i blandade åldrar läser Bilderbok året 2022/2023. Tolv? Japp, sån lyx har vi här med små grupper: alla ska ha en ateljéplats, en dator, en ipad, ett ljusbord och så vidare. Och personlig handledning. Vi är heller inte så många fasta lärare, typ en-och-en-halv tjänst, förutom undertecknad är det Teresa Glad, som initierade utbildningen 2018 och varit linjeansvarig  fram till nu då hon vill satsa mer på sitt eget författar- och bildkonstnärskap och vara lärare bara på halvtid. Gissa om vi är stolta över att hon är nominerad till Nordiska Rådets barn- och ungdomslitteraturpris med sin underbara dokumentära grafiska roman Farbröder (N&K 2022). I höst får vi också sällskap på någon liten % av en av våra kollegor på Keramik, som också är utbildad konstnär och brukar hålla exempelvis i kroki.

Sedan har vi återkommande gästlärare, Lotta Geffenblad undervisar varje år på både Animation och Bilderbok. Det här läsåret har eleverna också träffat bland andra Gro Dahle, Kristina Sigunsdotter, Emma AdBåge och Lisen Adbåge, Stina Wirsén och Mattias Olsson, och fått många olika perspektiv på bilderbokskapande och att arbeta som illustratör.

För min egen del har den här första terminen varit en rejäl utmaning: från frilans till anställd, från soloartisteri som föreläsare till gruppdynamik, relationer, undervisning, kommunikation, dokumentation (inte mitt bästa), administration (inte heller mitt bästa), för att inte tala om att veckopendla, jag som ääääälskar mitt hus. Men, jag vill lova att det är värt det! Hur underbart som helst att få en sån present rakt i knät, att bli tillfrågad om ett så roligt jobb (inte minst som 60-plussare). Att få kollegor, ett sammanhang och en massa nya nötter att knäcka – hur lösa än det ena, än det andra, det är kul, ger lika mycket energi som det kostar (som tur är). Och inkastad i hast som jag varit har många saker fått fixas ad hoc, så en himla tur att improvisation och rationella lösningar är två av mina bättre grenar.

Nu går terminen mot sitt slut. I veckan presenterar eleverna sina avslutande projekt, varsitt bilderboksmanus som de flesta också väljer att skicka till förlag för att pröva lyckan. Jag vågar påstå att det finns goda chanser till utgivning, för vilka fina berättelser de skapat, allt från personligt grundade historier om relationer, identitet och självkänsla till miljö- och klimatproblematik, absurd komik, fantasi och äventyr, och faktiskt också en rysare i bilderboksform. Den sistnämnda gläder förstås mitt skräck- och fantasyälskande läsarhjärta lite extra.

Det hittas också på en massa andra kreativa grejor vid sidan om själva undervisningen, som att alla ritar sitt självporträtt till ett klassfoto. Vad gör då läraren med noll talang för måleri och teckning? Ett collage så klart, och det blev porträttet som ledsagar även denna text.

Det känns både skönt – jag klarade det, första terminen strax i hamn – och sorgligt att vi snart sätter punkt och ska skiljas åt. I höst kommer en ny klass och det ska förstås bli väldigt kul, och kanske aningen mindre förvirrat för såväl mig som för eleverna. En och annan fristående föreläsning blir det också, dörren till mitt ”gamla” liv är inte helt stängd, men framförallt ska jag fortsätta vara lärare och få dela all min bilderbokskärlek och förhoppningsvis dito kunskap med ett nytt gäng. Vad kommer de att berätta om i sina blivande bilderböcker tro?

Innan dess är det sommarlov. Hur välförtjänt som helst, om jag får säga det själv!

Gula fläcken, nya boken och de underbara pedagogerna

2022

Oj, vilket år det blev! Med såväl extra mycket minus som extra mycket plus – för min del. I jämförelse med allt som hänt och händer i omvärlden förvandlas ens egna minusposter och eventuella vedermödor ju mest till nåt slags gnäll.

Men, när jag vaknade på nyårsafton med ett stort hål i gula fläcken i vänster öga – ja, det visste jag förstås inte då att det var, fast när alla kakelfogar i badrummet liksom böljade när jag tittade på dom och folks ansikten i tv-rutan sögs in som i ett svart hål fattade jag ju att nåt var rejält på tok.  Och när till och med min lugna, pragmatiska optiker sa: ”Ja du Agneta, det här var inte roligt…” kändes det ju sisådär. Som författare och redaktör med mera går det ju inte att övervärdera förmågan att läsa text - och som presteraren i mig kände: ”Nä, det här går ju inte, nu när jag ska färdigställa nya boken under våren…”. Som att ögat skulle bry sig om det!

Det blev operation (som de kan, läkarna!, jag är djupt tacksam) och vila från skärmarbete, och uppskjuten utgivning. Ögat läkte fint och fort, men synen blir aldrig helt återställd, det kommer alltid vara som att det fattas pixlar i texter när jag tittar med bara vänsterögat – gudskelov har jag ju ett öga till som verkar hålla sig friskt.

Så sommaren 2022 bestod till 90%  av manusarbete, med paus bara när manus var hos redaktör eller förlaget för läsning, men korta skrivpass och långa pauser – jag var en sträng chef med starkt hälsoperspektiv, den där författaren måste hållas i örat för att må bra.

Under hösten 2022 har vi bollat manuset mellan oss - förlaget N&K, redaktör Charlotte Abenius och jag - och provläsarena har sagt sitt, och formgivningen påbörjades i slutet av november. I skrivande stund (början januari 2023) väntar vi på korrektur nr 2 från formgivaren (som är eminenta Maria Svedberg på Happy Books), så nu närmar det sig snart ”till tryck”.

Under hösten 2022 har jag haft ett härligt uppdrag för Malmö Förskoleförvaltning, där jag inom satsningen BSIF, Bättre språk i förskolan, haft förmånen att träffa omkring 600 pedagoger i föreläsningar och workshops – särskilt det sistnämnda har varit så givande. Att mötas i mindre antal som arbetslag och personalgrupper och tillsammans jobba med bilderböcker, analysera, samtala och prova modeller för boksamtal är så kul. Vi har arbetat med tre titlar: två av Eva Lindström, Limpan är sugen (ordlös) och Apan och jag, samt Baek Heenas Magiska godiskulor. Två ALMA-pristagare, tre böcker om relationer, ensamhet och gemenskap (kortfattat) med olika uttryck och möjligheter till samtal, bearbetning etc kopplat till värdegrund och läroplan.

Det är ovanligt att jag har ett så omfattande engagemang för en uppdragsgivare, och detvar dels roligt att få möta så många av Malmös förskolepedagoger, dels tryggt rent ekonomiskt. Det brukar inte bekymra denna gamla frilansare men i år är vi väl många som tänkt på elräkningarna och sånt lite extra. Så det satt väldigt fint på många sätt.

Året avslutades med en riktig skräll - en rolig sådan, ett nyårsfyrverkeri i förtid – när det kom en fråga i mejlen, bara sådär: Skulle jag kunna tänka mig att bli lärare på Sörängens Folkhögskola i Nässjö, på den 1-åriga kursen Bilderbok? Gissa om jag kunde tänka mig det… Så snabbt och smidigt blev det bestämt, och jag klev på min nya tjänst 1 januari 2023. Mer om det i kommande inlägg.

Ett Gott Nytt År!, önskar jag dig

Det tror jag mitt blir. Och det blev ju till sist också ett gott gammalt år för min del – men vilken dramaturgisk kurva! Från kaos och oro via fullt fokus och (lite för) hårt arbete till en riktig karamell som avslutning. Lite sagostil på´t helt enkelt. En tackar ödmjukast.

Filmade föreläsningar!

Under 2021 tillbringade jag ett antal roliga och svettiga timmar i studion på Optimistklubben i Lund, med Oscar Qvarfordt som ljud- och bildtekniker, läromästare och support och filmat föreläsningar. Det har varit så himla kul, nyttigt utmanande att tänka i nya banor och lära mig förutsättningar och möjligheter med ett annat medium. Det allra underbaraste är att kunna jobba med fysiska bilderböcker – med tillstånd från respektive upphovspersoner förstås – zooma in på bilder, bläddra, vrida och vända…

Och enligt min mening är det en riktigt bra form att ta del av fortbildning. Inte lika inspirerande som IRL förstås men möjligheten att titta tillsammans, t ex i arbetslaget, pausa och reflektera, eller repetera överväger, tycker jag. En nackdel är förstås avsaknaden av interaktivitet, men det kan man ju lösa på olika sätt. Hägersten-Älvsjö kommun, som initierade detta genom att efterfråga filmade föreläsningar som deras mer än 1000 pedagoger skulle kunna ta del av, har t ex kopplat på ett avslutande filmat samtal som utgår från reflektioner och frågeställningar som uppkommit under terminens arbete. Ett annat alternativ om man inte är riktigt så många är ett strömmat webbinarium.

För Hägersten-Älvsjö gjorde jag ”kundspecifika” föreläsningar men därefter spelade vi in tre korta föreläsningar som knyter an till varsitt kapitel i Bilderbokens mångfald och möjligheter, VARFÖR, HUR och VILKA. Filmerna är fristående, drygt 30 min. långa och tillsammans motsvarar de ungefär innehållet i min basföreläsning ”Litteratur och läsning på förskolan”. Det man köper är visningsrätt, inte materialet i sig. Grundarvode är som om jag skulle föreläst IRL, totalkostnaden varierar beroende på hur många som ska titta, och hur lång tid filmerna ska vara tillgängliga. Mejla och fråga!

Trailern du kan titta ovan på ger korta smakprov från de tre föreläsningarna.

GULLIVERPRISET 2021

Skärmavbild 2021-03-16 kl. 16.34.18.png

Plötsligt händer det!

Under de tio år jag satt i ALMA-juryn var en av höjdpunkterna de minnesvärda minuter när vi ringde till pristagaren, ett par timmar före det offentliga tillkännagivandet. Vi och vi, det var ju juryns ordförande förstås som ringde upp, med oss andra ivrigt lyssnande runt det stora sammanträdesbordet. Pirrigt och fnissigt, kulmen på ett års arbete! 

Ibland svarade de inte, Sonya Hartnett var ute med hunden, Ryoji Arai på stan och åt middag, någon sov – tidsskillnaden ni vet – och Philip Pullman undrade om han möjligen kunde få tulla på sekretessen och berätta för sin fru. 

Häromveckan var det min mobil som ringde med ett väldigt trevligt besked.

”Hej det är Margaretha Ullström från IBBY”. 

Jag hade tilldelats Gulliverpriset!  

Blev rörd, tacksam och verkligen, verkligen jätteglad. Tack tack tack!

Gulliver-Priset instiftades 1969 av BUR, Barn och ungdomsboksrådet, numera IBBY Sverige, och utdelas varje år till den som ”genom verksamhet av kritisk, teoretisk eller praktisk karaktär väsentligt bidragit till att öka förståelsen för barn- och ungdomsboken”.

Så fantastiskt att en grupp mänskor från olika delar av den svenska barnboksvärlden, från förlag, bibliotek, författarförbund med flera, tyckt att just min gärning är värd att uppmärksammas. Precis just nu, efter ett år av tumult, med inställda föreläsningar, ekonomiska frågetecken, undringar inför framtiden och alldeles för många ensamtimmar på kammaren, känns det extra härligt med ett erkännande. Inte minst ger det råg i ryggen och extra energi till det pågående manusarbetet med min nästa bok, en uppföljare till Bilderbokens mångfald och möjligheter som så fint omnämns i motiveringen. 

Agneta Edwards har som läsfrämjare, författare och föreläsare med
stort engagemang och passion bidragit till kunskapsspridning av bilderboken. Hennes fokusområde har framförallt varit förskolan, där hon i olika läslustprojekt har inspirerat till medvetna och djärva bokval, lustfylld läsning och spännande boksamtal. Hennes läsfrämjande gärning tog fart med projektet ”Boksnurran” 1997. I samma anda har hon fortsatt med föreläsningar, workshops, skrivarkurser i olika projekt.
Hennes bok ”Bilderbokens mångfald och möjligheter” är en inspirerande ögonöppnare. Med sitt arbete med den digitala plattformen Polyglutt har hon bidragit till språkutveckling och tillgänglighet till god litteratur för alla barn.
Agneta Edwards är en inspiratör som med entusiasm och glöd utmanar läsaren, stor som liten, att med lekfull nyfikenhet utforska bilderbokens möjligheter.

Det blir digital prisutdelning 21 april 18.30, med ett samtal mellan mig, bibliotekarien Susanne Sandström och författaren Mats Wänblad. Kom du också! 

Läs mer på ibby.se

 

Blommiga bourgogner 

Få har väl missat att Uffe har en renässans. Lundell alltså. Vid dryga 70, det är tjusigt. Dagboksanteckningarna Vardagar 1, 2 och 3 (ett år i varje bok) rosas av kritiker och kallas författarens återkomst och ”en Jack för en ny tid”, typ en generationsroman för 65+. Folk hejdar Lundell på gatorna för att tacka, berättar han i Vardagar 2, lite häpet generad, berörd. Glad. Till skillnad mot när den gloende stalker-kassörskan i mataffären närmar sig, det gillar han inte – fullt förståeligt.

En finfin konsert finns att se på SvtPlay, bandet helt ensamma på Circus, coronasäkrat, allt för att få spela! Eller leta fram hans skiva Telegram på en musiktjänst nära dig – ah, så underbart, ballader och lugnt, soundet drar åt Tom Waits bland, rösten fått en allt mörkare hes timbre. På SvtPlay finns också en tvådelad dokumentär från 2020 (och en tidigare). Den sistnämnda berättar alldeles för lite om hans böcker, tycker jag. Han gnölar själv i Vardagar över att man genom hela hans konstnärskap mest uppmärksammat låttexterna och inte musiken. Gnölar förresten, det gör Lundell mycket i sina anteckningar, han är rätt sur helt enkelt (men också med så mycket humor, underskruvar, lakoniska små puckar, jag skrattar ofta högt). Man kan lätt känna igen sig – det säger inte bara en av mina väninnor. ”Jag ÄR Lundell!” står det i ett mess. Då har jag inte läst böckerna än, men skaffar så klart Vardagar 1 omgående och fattar precis. Även jag är Lundell. Minus fotbollsintresse, städnoja (?) och vurm för balla bilar och lite till. Som att hitta hem, hitta en kompis som berättar om sina dagar. Delar sina tankar.

Så nu kan vi visst identifiera oss igen, vi som i kvinnor, det är lite gött. Jag är inte ensam om, vet jag, att ha följt Lundell och hans musik och böcker tätt i spåren under en lång tid efter Vargmåne och Jack. Känt mig som hans alter ego, den frihetstörstande (anti)hjälten som drar till Gotland, eller Norge, eller vart det nu bär av, för att nånstans i 37 - 40-årsåldern tappa identifikationen, och i takt med det intresset för böckerna. Nästan börja kalla honom kanske inte gubbsjuk men nåt ditåt. Stod väl inte ut med den där manliga blicken på relativt sett allt yngre kvinnor. Han och hans romanfigurer har så klart all rätt i världen att gilla, precis som läsaren att avstå.

Nu är vi ikapp varandra igen, tycks det. Att Vardagar 1 och i alla fall början av 2 (där är jag nu) snurrar en hel del kring att Lundell skiljer sig från en 24 år yngre kvinna det känns helt i sin ordning, han reflekterar över det på ett så vackert sätt, förlusten, saknaden, svartsjukan, åldersskillnaden, ålderdomen, självständigheten, Friheten som han alltid skrivit om och det hopplösa i att vilja vara samman men behöva vara fri och att det då kan betyda ensam. 

Fast det som föranledde mig att skriva den här texten var inte att bara allmänt sälla mig till den varmhjärtade hyllningskören, utan för att jag i Vardagar påmindes om en av de saker jag alltid gillat med Lundells böcker – något som inte så många journalister, mer än Göran Greider, valt att uppmärksamma: han är en stor musik- och litteraturinspiratör, Greider kallar Lundell folkbildare. Han skriver om det han läser och lyssnar på. Jag viker hörnen i nederkanten av sidorna i Vardagar för att hitta tillbaka nån dag när jag vill lyssna på nåt jag inte tidigare hört. 

Som så många andra inspirerades jag i tjugoårsåldern av Lundell att anskaffa Kerouac och de andra beatpoeterna, ja, alla möjliga författares böcker, men det som särskilt stannat kvar är hur jag genom hans tidiga böcker fick nys om en dittills ganska obekant slags musik. 

Det sitter benhårt etsat i mig, läsningen av hur han (nå, hans romanfigur då) rattar sin bil genom Stockholms gator på väg ut ur stan. Stannar till på två ställen: Systembolaget, där man ställt undan en låda blommiga bourgogner – läs det högt: Blommiga Bourgogner … Jag visste inte vad det var, mer än att det nog var nån sorts vin och det lät urflott. Jag gillade nog inte ens vin ännu. Men det var spännande att han visste vad han skulle ha, och hade en relation till personalen på ”bolaget” som man så på den tiden. Världsvant.

Nästa stopp: musikaffären. Samma stamkundsfeeling där, det blev förstås kassetter (vi pratar långt före bluetooth, ungdomar) och när den första åker in i bilstereon, då och där, DÄR, DÅ tog jag ett kliv in i den klassiska musiken när jag genom Lundells text får dela den sublima upplevelsen när violinisten Ann-Sophie Mutter spelar Brahms och Mendelssohn. Och sen, längre fram under resan i boken (eller måhända i en annan bok, minnet är ju rasande bedrägligt) när mezzosopranen Frederica von Stade sjunger så att den fiktiva bilens innanmäte vibrerar i takt med huvudpersonens hjärta, och Jacqueline du Pre spelar Elgars cellokonsert - då var mitt eget hjärta och sinne lyckligen förlorat. Min kärlek till den klassiska musiken var väckt!

Sen sökte jag jobb i en skivaffär. 

 

Gå genom rutan

Efter en stillsam vår och sommar där allt publikt ställdes in kunde de flesta uppskjutna såväl som nybokade föreläsningar genomföras under hösten 2020. Några enstaka fysiska möten i små personalgrupper, men eftersom min mest typiska publik är samtlig förskolepersonal i en kommun, 75 – 200 deltagare, så det blev förstås framförallt digitala föreläsningar.

Man har fått tänka nytt, lära sig allt möjligt – mycket nyttigt! 

Jag har provat diverse varianter – från att föreläsa rakt in i datorns kamera hemifrån till att bli filmad och föreläsningen utsänd i efterhand. Förutsättningarna är så olika, mina uppdragsgivare är oftast kommunala och det varierar vilket digitalt verktyg man använder, så jag har valt att inte försöka bli expert på det, utan att fortsätta fokusera på innehållet och leverera en bra föreläsning. 

Kortare inspirationsföreläsningar har jag gjort hemifrån, riggat upp lampor, skaffat mikrofon, men det finns alltid en osäkerhet, till exempel om fiberuppkopplingen ska vara stabil, eller om elen blåser bort - livet på landet har sina egna villkor. 

Annars har mitt önskade coronaupplägg har varit att (smittsäkert förstås, helst i bil) komma till den aktuella kommunen/biblioteket/skolan och att man där riggar en teknisk lösning utifrån respektive förutsättningar. Och att det finns någon med under föreläsningen som har den digitala spetskompetensen, gärna också en mini-publik som kan ge mig lite energi längs vägen, men åtminstone någon som håller i chatt, mentimeter eller annat verktyg för interaktion/frågor. Helt enkelt skapa förutsättningar som i möjligaste mån efterliknar den fysiska föreläsningens, då ju ansvaret för ljus, ljud och annan teknik ligger hos uppdragsgivaren. Det har för min del varit den rätta prioriteringen, att inte behöva begripa och ansvara för allt utan luta mig mot någon annan, känna att vi gör det här tillsammans. Det blir tillräckligt många klantiga moment ändå när jag glömt klicka bort föredragshållarvy, inte slagit på micken eller gör andra små stressmisstag.

Själva föreläsningen behöver förstås också anpassas – vi har mycket kortare uppmärksamhetsspann framför skärmen jämfört med i en föreläsningssal. Det blir helt enkelt lätt tråkigt! Svårare att fokusera. Inte minst om man håller långa föreläsningar, 2 – 3 timmar (halvdag) är min vanligaste bokning. Dessutom jobbar med powerpoint så att man själv bara syns i en frimärksstor ruta – tursamt nog tittar många på förskolornas storskärmar.

Att hålla energi och entusiasm uppe hela vägen är verkligen en utmaning, för såväl föreläsare som publik. Jag har försökt tänka i moduler, lägga upp föreläsningarna som en rad av Ted Talks, typ. Med nån slags happening; en bikupa, bensträckare eller annat däremellan.

Det lär fortsätta digitalt ett bra tag till tänker jag. Och förhoppningsvis tar många med sig framåt att köra parallellt, även när det går att samla större publik så kan ännu fler delta om man samtidigt tillgängliggör föreläsningar, samtal och seminarier digitalt. Det är en STOR fördel! Och att vi inte reser lika mycket är bra för miljön. Men energin i det levande mötet, oj vad den fattas oss just nu! 

För hur blir det? Med en fysisk publik känner föreläsaren av energin i rummet. Är man med? Behövs en tydligare förklaring? Känns det relevant? Är det kul, bra, intressant? Digitalt vet en inte. Får bara köra på. Extra glad blev jag därför för nedanstående feedback dagen efter ett besök i Knivsta, där 150 pedagoger deltog i en halvdagsföreläsning, Litteratur och läsning på förskolan. Att ”gå genom rutan” har man ju hört som tv-uttryck förut, nu är vi många fler som behöver göra´t. 

Tack för en mycket givande föreläsning igår! 

Den feedback jag har hört från våra pedagoger är att de är mycket nöjda och de kände att föreläsningen gav mycket. Flera har också berättat hur de upplevde att du ”gick igenom rutan” och fångade alla som lyssnade väldigt väl.

Katarina Ahl Forssell, rektor på Gredelby och Tallbackens förskolor, Knivsta 

Finnes: projektledare, textredaktör med mera. Sökes: arbete

Mössa färg.jpg

Idag, tisdagen den 28 april 2020, har jag satt mitt företag Läslast vilande. Så, här blir inga uppdateringar på ett tag, vilar företaget så vilar det, så att säga. Inte för att jag brukar vara så flitig annars heller, men ändå, bra att veta.

Läslast har varit igång sedan 2007, eller var det 2008?, ibland i kombination med en deltidsanställning på region, i kommun eller på förlag och med olika uppdrag för t ex Kulturrådet. Under de två år jag arbetade som enhetschef på Lunds stadsbibliotek tog jag inga uppdrag – jo ett, eftersom en särdeles trevlig och enveten barnbibliotekarie övertalade mig. Efter det hade jag ett lugnt år för att ta hand om familjeangelägenheter, men sedan 2015 har det varit full fart framåt med föreläsningar, workshops, projektledaruppdrag, jobb som frilansredaktör, skrivarkursledare, litteraturkritiker, lektör och skribent. En härlig mix! 

De senaste åren har föreläsningar utifrån mina böcker om litteratur i förskolan dominerat, och jag har just nu inga sidouppdrag att falla tillbaka på. Så när coronakrisen nu gör att uppdragsgivarna inte kan samla sina pedagoger eller bibliotekarier för fortbildning och inspiration och bokar av eller ber att få skjuta upp inplanerade föreläsningar står jag utan inkomst (så som det ser ut nu) nästan fem månader framåt. Det vill säga OM det därefter går att föreläsa för fler än 50 i september… Eller om uppdragsgivarna finner digitala lösningar. Vi är ju många som är drabbade av detsamma, så håll alla tummar för att det löser sig inom överskådlig tid.

Till dess letar jag jobb, har anmält mig på Arbetsförmedlingen och till a-kassan – känns märkligt efter så många år utan ens en sjukskrivning (med 7 dagars karens är det sällan lönt, och jag har haft turen att vara väldigt frisk!) men så tacksam för att trygghetssystemen finns. Många papper att skicka och rutor att klicka i, men förhoppningsvis ska det fungera så det klirrar in lite stålar till brödfödan så småningom. Det vill säga, om det nu inte finns ett jobb nånstans, till exempel som redaktör, projektledare, eller ett vikariat som enhetschef eller liknande inom bibliotek – jag har ju dessvärre ingen bibliotekarieutbildning men har en hel del år som chef bakom mig. Eller något annat som kan passa min CV – den hittar du i en flik överst på sidan. Frågor eller tips? Ta gärna kontakt!

 

Stärkta bibliotek - och förskolor!

Foto: Lovisa Andersson

Foto: Lovisa Andersson

Det känns som om den fråga vi ägnade oss åt i de läsfrämjande projekten Boksnurran i Helsingborg och efterföljaren, det regionala Läsbiten; att utforska hur bibliotek och förskola kan samverka för att på bästa sätt stötta barns läsning, fått en renässans. Ja, den har förstås aldrig varit frånvarande, jag har regelbundet fått vara en del av eller hört om kommuner som provat vår skånska modell eller uppfunnit andra metoder, till exempel skapat nätverk av läsombud eller bokprojekt som fördjupat såväl pedagogers som bibliotekariers kompetens genom samverkan. 

Kulturrådets satsning Stärkta bibliotek har gett möjligheten att ”elda på” och förnya engagemang och samarbeten, skapa nya kontakter, metoder och kompetenshöjande aktiviteter. Det är kul att det tycks vara många som väljer att försöka boosta just samverkan mellan bibliotek och förskola, jag hade en första workshop i regi av Regionbibliotek Stockholm här i veckan (3-4 september) och har fler bokningar i höst och 2020.

Jag ser också hur allt fler från skolsidan, som förskolechefer, utbildningsledare etc bokar mig direkt för att föreläsa för förskolepersonal, att det som för 10 – 15 år sedan i stort sett alltid var ett initiativ från biblioteket nu blivit en angelägenhet för verksamheten själv. Frågan om barns läsning har kommit upp på agendan i många sammanhang, det starkaste incitamentet torde vara att högläsning och samtal om texter, bilder etc nu är inskrivet i läroplanen, det lyfts upp explicit i Lpfö18 som gäller fr o m 1 juli 2019. 

Inspirationsföreläsningar i all ära, det kan förhoppningsvis bli kicken som får alla de 100 – 250 förskolepersonal som brukar delta att få den där skjutsen in, få lusten till och argumenten för att jobba mer och mer medvetet med litteratur och läsning. Men förändring tar tid. Att utbilda sig tar tid. Långsiktighet och fördjupning behövs om verklig utveckling ska ske och förändringar bli bestående. Även så aktiva pedagoger som några av de mest entusiastiska och kompetenta förskollärarna i Lunds Läsombudsnätverk uttrycker behovet av att ständigt få fylla på, med såväl inspiration som metod- och boktips. 

Där är ni på biblioteken ju den självklara medspelaren: stärkta bibliotek kan ge stärkta förskolor – och stärkta läsande barn!

Nya BBMM är färdig!

BBMM? Internt arbetsnamn för den hopplöst långa – men talande – titeln BilderBokens Mångfald och Möjligheter. Det vill säga min första bok, som kom ut 2008 på Natur&Kultur, som nu fått en välbehövlig uppdatering. Planen var att den skulle varit klar för utgivning under våren 2019 men det blev en kraftigare omarbetning än vad vi i förstone hade tänkt oss – det är svårt att riktigt se behoven innan man sätter sig och börjar jobba igenom en bok.

Vad är då förändrat? Den nya läroplanen för förskolan har förstås skapat en helt ny utgångspunkt för boken genom att där nu för första gången explicit talas om högläsning och boksamtal. Det innebär att alla förskolor måste förhålla sig till litteratur och läsning som en del av undervisningen – inte enbart som underhållning eller lugnande medel (som jag på skojsamt allvar brukar beteckna ett tidigare inte helt ovanligt förhållningssätt). 

Avsnitten i BBMM 2008 om genus och mångkultur har byggts ut och tar upp normkritik, representation och inkludering utifrån fler perspektiv än tidigare – det är en av de stora samhällsförändringarna under de tio år som gått sedan boken kom ut första gången; att vi uppmärksammar normer på många fler plan. Flerspråkighet och digitalisering är två andra områden som nu berörs. Och kopplingen till forskning om läsning och litteracitet - ett fält som verkligen växt - har förstärkts och uppdaterats.

Det som tagit mest tid och kraft är förlagets önskemål att den nya utgåvan skulle ta upp även faktaböcker – den första utgick ju helt från skönlitterära bilderböcker. Bra idé tyckte jag men hur genomföra på bästa sätt? Dels är det inte min hemmaplan på samma sätt som bilderböckerna, så jag behövde göra ny research genom att läsa en massa faktaböcker, göra intervjuer och förstås att läsa facklitteratur – vilket jag upptäckte att det fanns ganska lite av. Dels var det en rejäl utmaning att därefter välja och begränsa materialet för att boken inte skulle svälla alltför mycket, och ändå få med tillräckligt (och relevant material) för att det inte skulle kännas inkastat ”bara för att”. Att diskutera faktaboken som intresseskapande kändes viktigt och inte så svårt. Klurigare var att få in något även i den mer teoretiska delen av boken, men eftersom det i särskilt faktaböcker för de yngre barnen ofta finns en hel del berättande inslag gick det att lyfta fram åtminstone somligt av intresse inom samma ”analysapparat” jag använder för den skönlitterära bilderboken. 

Att gå djupare än så fanns det inte utrymme till – huvudsaken för både mig och förlaget var att på detta sätt bidra till att (utöver det självklara kunskapsinnehållet) höja faktabokens status som läsning och litteratur. Till exempel genom att visa på att även faktaböcker har såväl språkliga som konstnärliga värden. Det vore roligt att få tillfälle att skriva mer om det teoretiska, till exempel textstrukturer, gällande faktaboken – kanske får det bli en bok till!

Och sist men inte minst: så många exempelböcker behövde bytas ut! Antingen för att de var utgångna och svåra att få tag på eller helt enkelt kändes inaktuella. Alla dessa nya omslag ger en uppdaterad känsla direkt när man bläddrar i boken, liksom den förändrade färgskalan – fräscht tycker författaren, som är mycket nöjd med helheten. Formgivaren Johan Ekelund har gjort ett fantastiskt jobb med att komprimera det betydligt större textomfånget utan att förlora läsbarheten och det inspirerande uttrycket, eller att öka bokens totala yttre omfång för mycket. Och som vanligt har ”min” (efter tre gemensamma projekt känns det ju så) redaktör Charlotte Abenius Lundström varit en klippa med sina skarpa ögon för text och struktur och stora sinne för humor. I hennes händer är författaren och boken trygg. Omslaget av Maria Svedberg är som synes supersnyggt – N&K är ett förlag som satsar på sin utgivning. 

Så efter drygt ett års process, varav kanske sex – sju månaders arbetstid, då manuset i olika stadier valsat först mellan mig och Gerda Lundberg, pigga projektledaren på förlaget, typ tre - fyra gånger, sedan mellan mig och redaktören fem – sex gånger, därefter mellan redaktör – formgivare – författare uppåt sex gånger samt (icke att förglömma) en runda på slutet med en korrekturläsare så är det nu i veckan (28) på väg till tryck. Går allt som det ska finns boken i handeln i mitten/andra halvan av augusti. Till dess ska jag ha uppdaterat den handledning som finns till boken, men först blir det tre veckors sommarlov innan även höstens föreläsningssäsong drar igång så smått med förberedelser inför kommande workshops med mera.

Njut sommaren, det ska jag göra!

Årskrönika 2018

36955438302_d935f4ad2c_k.jpg

Hm, inte ett inlägg här sedan april 2018, trekvartsår alltså. Det beror delvis på att jag då drog igång @laslast som är mitt arbetsrelaterade konto på Instagram där jag kan dela min vardag, läsning och uppdrag et cetera. Men mest beror det nog på att det varit alldeles för lite tid för mer djupgående reflektion och ”kringjobb”, som man som egenföretagare mest får betrakta till exempel en blogg som denna. Går ju inte tacka nej till uppdrag med argumentet att jag ska uppdatera min hemsida J… så bra att jag får puffar ibland av Conny som hjälper mig med sidan, när det gått för långt, tack!

Vi är ju olika, somliga verkar hinna så himla mycket! Jag är en sån där som öser ut rätt mycket energi när jag står på scen, eller har ansvaret på annat sätt, och inte vare sig orkar eller vill ägna till exempel tågresorna mellan städer eller hotellkvällarna åt så mycket mer än att koppla av eller kanske behöver ställa om och fokusera på nästa ställe. Läsa mejlen kanske. Annars läser jag deckare eller ännu hellre romantiska komedier – ge mig en Lucy Dillon any day(du ska veta att jag drömmer om att skriva nåt liknande) - eller inredningstidningar för att skölja ur hjärnan. Och gör lite yoga (ja inte på tåget kanske, mer än lite meditation i all hemlighet, men på hotellet). Med åren har hjärnan blivit lite trögare också, liksom sinnet känsligare, så det är stressande att kasta sig mellan olika grejor. Närvaro och fokus har blivit mer min melodi. Det beror nog på yogan, sa en kompis som är mer van vid mitt yngre mer dynamiska fartfyllda jag. Det har hon nog rätt i. Tacksam för de verktygen det ger att hålla lugnet när tåg är försenade, teknik strular eller jag helt enkelt bara (!) ska hålla talargreppet om en himla massa människor. Och så får jag ju bekänna att även om jag älskar att jobba med det jag gör, människor och böcker, så älskar jag minst lika mycket att vara ledig. Renoverar hus, odlar, vandrar och så vidare. Annars hade jag så klart hållit på och jobbat hela tiden - fast det tror jag inte är nyttigt, för någon. 

2018 var (ännu) ett fantastiskt år med många uppdrag, framförallt föreläsningar, sammanlagt tror jag att jag pratade för närmare 5 000 pedagoger, bibliotekarier och andra litteraturförmedlare och läsinspiratörer. Det manar till eftertanke, på flera sätt. Vilket ansvar det är! Att verkligen ge den där skjutsen och inspirationen till att jobba mer, oftare, djupare - eller bredare! – eller mer genomtänkt med läsningen på förskolan för att alla barn ska få chansen att möta boken på bästa sätt. Att träffa rätt, möta pedagogerna där de befinner sig och helst puffa dem vidare, visa nya vägar, böcker och sätt att tänka kring läsning. 

De senaste åren har jag nästan alltid mött stora publiker, 100 – 500 personer. Då är det ju oundvikligt att en del sitter där och tänker ”jaja det där har man ju hört” eller ”det där gör vi redan”, förhoppningen är då att jag i alla fall kan ge dem bekräftelse, och ny energi att fortsätta. I samma publik sitter det sannolikt andra som inte alls tänker på litteraturen och bilderböckerna och läsningen på förskolan som jag gör, som kanske till och med blir provocerade – jag är verkligen ingen anhängare av att alla måste gilla det man säger, men ibland kommer reaktioner i pauser eller efteråt som visar att hoppsan, här var vi nog alldeles för långt ifrån varandra, här hade vi behövt prata mer direkt, kunnat nyansera resonemangen utifrån den förskolans eller pedagogens förutsättningar. 

Det kan jag grunna en del över. Och tänka på de serier av workshops vi hade i Skåne i början av 2000-talet, med mindre grupper och där varje pedagog fick en gedigen grund. En stor kostnad så klart, men också med många förändringsarbeten igångsatta. Jag uppskattar mycket att få komma som en del av ett sådant projekt, att inte enbart göra ”lösryckta” föreläsningar. En föreläsning kan – ska – ju sätta igång tankar, helst ställa frågor mer än ge svar (precis som en bra bilderbok!). Det är i alla fall min uppfattning. Sen skiljs vi åt, jag åker hem och publiken och reflektionerna – ja vart tar dom vägen? Finns det en kollega att prata med? Eller en nätverksgrupp? Det hoppas jag! Då är det lättare att ta det en hört vidare, omvandla idé, tanke, inspiration till handling. Eller ventilera något en inte höll med om, hitta det egna svaret på frågor som väckts.

Det är så fint med kommuner som jobbar långsiktigt. Kanske använder någon av mina böcker (och/eller andras förstås, det vill jag ju säga även om detta inte är public service så att jag måste) och studiehandledningarna som hör till som underlag för kompetensutveckling, och så kommer jag som en kick off eller inspiration mitt i eller som avslut. Inte sällan agerar bibliotekarier som ”cirkelledare” – hallå alla bibliotekarier, ni besitter en fantastisk kompetens, hör ni det? Kontinuerlig påfyllning och mindre grupper som får tid att reflektera och dela kunskap och erfarenheter, det ger resultat! Ibland, särskilt i närliggande kommuner som Lund till exempel, har jag också haft förmånen att själv få hålla i en rad av workshops. Det är SÅ givande, även för mig menar jag. I en workshop får jag möjligheten att lyssna på reflektionerna, dela vägen mot det där svaret, som förstås kan se olika ut från olika personer, pedagoger och förskolor. Då lär jag också mig nya saker, får nya perspektiv! Utan de pedagoger jag möter skulle jag inte kunna hålla på med det jag gör, i föreläsningar och böcker, eftersom jag själv bara kan litteratur, inte så mycket om barn, inte är i förskolans vardag. Det är mötet mellan våra kompetenser som gör´t!

Det är väldigt positivt att förskolans läsning kommit så mycket på agendan idag, jämfört när jag började för 20 år sedan. Då var det nästan uteslutande bibliotek som bokade in mig för att prata för läsombud eller liknande nätverk, kommunala eller regionala. Numera kan det också vara skolförvaltningarna som bokar direkt, även om det fortfarande är mindre vanligt. Jag tycker att så många fler inom förskolan uttrycker en medvetenhet om läsningens vikt och roll, och har utvecklat kreativa och givande sätt att arbeta med litteratur. Det som kan bekymra mig är att så många enbart anlägger ett instrumentellt perspektiv, inte ser bilderboken som konst och litteratur och läsupplevelse. Det finns en övertro på böcker som mest liknar färdiga manualer som tros kunna påverka barnen att bli, ja vad då, goda människor och medborgare, ett slags läromedel för livet. Jag kommer aldrig sluta propagera för den djupare läsningen, böcker som ställer frågor, lämnar utrymme för reflektion och samtal, böcker som kan beröra på djupet och därigenom påverka. Det tror jag är vad som verkligen kan göra skillnad, när du blir berörd. Kanske störd, kanske provocerad, i känslor så väl som tanke. Oavsett om du är 5 eller 55 år ung.

Med den nya skrivningen om högläsning och samtal om böcker i revideringen av förskolans läroplan som träder i kraft i juli 2019 kommer behovet att öka ännu mer av kunskap, kompetens, inspiration och metodutveckling inom förskolan. Känns kul att kanske få spela en roll i det, både genom föreläsningar och workshops och förstås genom mina böcker. Den första, som jag tänker på som grundboken, Bilderbokens mångfald och möjligheter, kommer i en kraftigt reviderad nyutgåva i vår, mars – april. Tänk att det gått över tio år sedan den kom ut 2008. Parallellt med föreläsningar och sommarens skrivarkurs – och ett jättestort byggprojekt härhemma – har jag under 2018 arbetat med den revideringen, det jobbet fortsätter nu här i vår.

Det ska jag berätta mer om, i nästa blogginlägg. Som inte dröjer ett år, jag lovar. 

 

LÄSLAST på Instagram!

@edwardslaslast

Om du är nyfiken på vad som händer löpande i litteraturpedagogens vardag följ mig gärna på Instagram på @edwardslaslast där det blir rapporter från läsning, föreläsningar och annat jobbrelaterat.

Om du i likhet med mig gillar natur, trädgård och gamla hus och inredning hittar du mina personligare bilder på @aggieedwards .

Välkommen!

Nya boken blev succé!

agges-bild.jpg

Hepp, vilken fantastisk arbetshöst det har varit. Full fart med föreläsningar och workshops med mera över hela Sverige, till och med en sväng till Vasa i Finland – tack alla uppdragsgivare! Det är så inspirerande och ständigt lika lärorikt att komma ut och träffa olika konstellationer av pedagoger och/eller bibliotekarier, samlade i grupper om allt från 15 personer till 400.

Tiden har dock inte räckt till att uppdatera här förrän nu, när julen nalkas med stormsteg…

Zombies och barnvakter

Som redaktör har jag fortsatt jobba med Magnus Nordins skräcknoveller, höstens titel Nattskräck är en riktigt ruggig historia om en barnvakt vars uppdrag blir tuffare än planerat. I skrivande stund jobbas det som bäst med sättningen av Fredlös, femte delen av zombieserien Varelserna, som kommer ut i vår på Berghs förlag. Illustrerad av Staffan Gnosspelius, ett nytt roligt samarbete, i de tidigare delarna är det Lars Gabel som har gjort bilderna och Anna Hjerpe som var redaktör. Hedrande att överta stafettpinnen i en så populär bokserie.

Polyglutt

Ett annat intressant uppdrag som löpt under hela året, och lanserats i höst, är arbetet med bokurvalet och handledningen till Inläsningstjänsts nya bilderboksapp för förskolan, Polyglutt. I dagsläget är det cirka 150 titlar i appen, samtliga inlästa på svenska och närmare hälften av dem också på andra språk, målet är att hälften av böckerna ska finnas på upp mot 10 olika språk. Fantastiskt, tycker jag! Tänk så många barn som nu kan få tillgång till kvalitativa bilderböcker på sitt eget modersmål, och hur det kan underlätta arbetet med flerspråkighet på förskolan. Handledningen är en slags best of från mina föreläsningar och böcker, tänkt som lättläst, kortfattad inspiration eller som grund för diskussioner om läsning och litteratur på förskolan i personalgrupper och arbetslag. Handledningen utökas i takt med att det successivt kommer in fler böcker in i appen. Vi ser också fram mot att få höra från era verksamheter hur ni använder Polyglutt, för att kunna sprida goda exempel.

Boksamtal med bilderböcker

Och sist men inte minst, min nya bok Boksamtal med bilderböcker, som kom ut på Natur & Kultur i augusti (2017) och som jag jobbat med de senaste två åren, vilket härligt mottagande den fick: sålde slut på första upplagan på drygt två månader!

Boksamtal_omslag.jpg

Nu finns andra tryckningen i lager, jag hoppas förstås att den går åt lika fort J. Hör att flera kommuner under 2018 tänkt jobba med boken utifrån tillhörande studiehandledning med all (eller delar av) sin förskolepersonal – det värmer litteraturpedagogens hjärta! Att skapa förutsättningar för likvärdighet genom att ge pedagogerna en gemensam grund att stå på är så rätt tänkt. Tillsammans med Natur & Kultur har jag gjort ett par olika Reflektionsblad som ska underlätta arbetet med boken och med boksamtal ute på förskolorna. De finns, liksom studiehandledningen, att ladda ner fritt från N&K´s hemsida. Hör gärna av dig om du har provat arbetsmaterialet och har funderingar eller frågor. I Lund, där jag jobbar i workshops om boksamtal med pedagoger från satsningen Förskolebibliotek, upptäckte vi lite tokigheter – så är det alltid – som rättas till efter hand.

Nästa stora projekt är att omarbeta min första bok, Bilderbokens mångfald och möjligheter, (N&K, 2008), som nu har tio år på nacken och behöver fräschas upp, dels utifrån ny läroplan för förskolan, dels utifrån perspektiv som ”genus” och ”mångkulturellt” som vi sa då. Idag genomsyrar normbrytande perspektiv på ett helt annat sätt det pedagogiska tänkandet, och då även kring litteratur förstås, liksom flerspråkighet. Det är även tänkt att boken ska riktas in tydligare även mot de första skolåren, eftersom den redan används på många pedagogutbildningar. Jag ser mycket fram mot att till exempel få lägga in nya litteraturexempel, rätta till saker jag kanske tänker annorlunda om idag eller som det kommit ny forskning på, och allmänt uppdatera.

Men först tar jag ledigt över jul och nyår, kanske till och med ända tills på andra sidan trettonhelgen!

Vi får väl se när det rycker i skrivarfingrarna. Det ligger ju några egna berättelser och skvalpar också, inte enbart i hjärnan längre utan (till olika stora delar) på plats i prydligt döpta dokument. Alltid en början!

God Jul & Gott Nytt År!

En veckas skrivande - och mycket mer

Fritt & Frivilligt är devisen för sommarkurserna på Fridhems folkhögskola, och så ska det förstås vara när människor tillbringar en sommarvecka med att ägna sig åt ett stort intresse. Fast helt fritt kan ställa till det för kreativiteten! Ramar främjar fantasin, det är där vi lärare kommer in i bilden.

Jag hade under förra veckan förmånen att coacha elva skrivsugna på kursen Att skriva för Barn och unga. Tidigare har jag haft en bilderbokskurs (också på Fridhem) tillsammans med Anna Höglund, och har också gjort skrivarkurser ihop med Conny Palmkvist på Helsingborgs bibliotek. Så nu var det premiär som sololärare och för ett nytillverkat kurskoncept. 

Det var förstås fantastiskt roligt! Ibland saknade jag en parhäst, dels för att kunna ge mer personlig respons, dels ha möjlighet att tänka efter och reflektera mellan varven, hinna hämta upp lösa trådar som kommit på glid i teflonhjärnan, påminna sig (mig) om viktiga diskussioner. Men, det blir ju ändå späckat med information, ny kunskap och nya tankar och idéer för deltagarna, och förhoppningsvis knyts de där trådarna ihop vid senare tillfällen och i andra sammanhang.

Jag är mäkta imponerad av hur denna sköna elva utvecklades under veckan. Någon läste för första gången någonsin upp en text för andra, en fick ett genombrott med ett par karaktärer som legat och skvalpat utan att hitta sin historia, ja utan att ens ha mötts, en tredje som i början påstod sig inte ha någon fantasi öppnade den dörren på vid gavel och ut flödade en ådra för smått rysliga historier. Och en sak som så många stora författare lyfter fram (och som jag själv sagt många gånger), att bra litteratur inte skrivs genom att adressera ett problem, fick sig också en törn när en kursdeltagare omvandlade en personlig problembaserad berättelse till något som med bearbetning kommer att kunna bli allmängiltigt och angeläget OCH få estetisk höjd. Bravo allihopa, applåder!

Vad gjorde vi egentligen?

Vi samtalade om vår barndomsläsning, och om moderna böcker för moderna barn. Vi diskuterade ämnen, tilltal, genrer och språk. Vi undersökte litteraturens form. Att bli uppmärksammad på bokens beståndsdelar som miljö, karaktärer, tid och miljö, samt berättarperspektiv, sådant alla vet finns men kanske inte satt ord på eller direkt tänkt på, brukar skapa aha-upplevelser. Det blir lättare att få syn på hur det är gjort, att se att skrivandet är ett hantverk och inte enbart ett idéskapande. Då kan man både studera hur andra gör och få verktyg till sitt eget författande.

Gänget provade på allt möjligt. Bland annat att skriva utifrån en känsla: ”hjälp jag har glömt badkläderna, hur känns det, och vad kan jag göra?”, och utifrån en händelse - en kebabstöld, based on a true story – och att skriva med alla sinnen involverade i en övning vid magiska Odensjön i Röstånga.

Ur en låda med diverse föremål spånades karaktärer ihop, som därefter placerades in i berättelser.

Jag tycker det är givande att låta folk jobba omväxlande tillsammans två och två och att skriva enskilt, fantasin får en boost när den möter någon annans i samarbete.

Vi hade också från en generös författare fått låna en antagen ungdomsnovell med några redigeringsrundor kvar innan utgivning, och provade på att redigera. Där hittade vi exempel på show, not tell och kunde diskutera vad det och ”att lita på läsaren” betyder, liksom hur en karaktär blir trovärdig och hur mycket inledningen betyder. Det talade vi förstås om även utifrån deltagarnas egna texter, men att se att även en etablerad författares text behöver bearbetas är skönt för självkänslan - och den är lättare att kritisera.

Novellens motiv och karaktärer fick också utgöra underlag för att skapa en ny berättelse med samma ingredienser, fast omvandlade för att passa ungefär sexåringar. Då skrevs det inga texter utan vi lade bara upp stommen, lite som en synopsis, genom att låna bilderbokens standardform med sexton uppslag som mall och stöd för dramaturgin. Förutom att den förstås visa att handlingen i just en bilderbok inte kan ha för många turer så hjälper den övningen - oavsett för vilken ålder man skriver – att överblicka berättelsen och skapa struktur och rytm.

Apropå det så var en sak jag glömde (alltid är det något) att lyfta hur man kan använda strukturer och motiv från klassiska berättelser för att finna en form för sin egen historia, oavsett när och var den utspelas. Vi pratade om tretalet, och stegringen i folksagan, men inte så ordningsamt, inte till exempel att persongalleriet kan ”översättas” till andra historier. Och vi pratade om fantasyns olika världsbyggen och relationen till den ”verkliga” världen men inte att man kan skapa som två världar även i en realistisk berättelse som en karaktär rör sig mellan. Eller låta sin huvudperson följa hjältens resa även utanför sagan, fara ut i världen och lära och komma hem igen, överhuvudtaget är ju resor användbara, eller nyttja Romeo och Julias predikament, eller sätta sina karaktärer på en öde ö eller i en hiss eller… Allt för att få igång händelserna.

Men det kan man ju läsa om, det finns många skrivarhandböcker. Någon på kursen önskade sig mer samlade anteckningar, eller kanske något kurshäfte. Jag vet att min tavelteknik är usel, och jag lockas lätt på villovägar och sidospår i samtalen så att den röda tråden trasslar sig. Fast jag tröstar mig lite med det där Fritt, tänker att ett fritt flöde släpper loss andra saker i (i alla fall i många av) oss än en helt stringent undervisning. Och att det finns mängder av skrivarhandböcker för den som vill dyka djupare, ha fler (och kanske tydligare) anvisningar. Den bok som jag tror ligger närmast mitt förhållningssätt är Så skriver du för unga av Ylva Carlsdotter Wallin (Ordfront, 2013). Utan att jag har läst den från pärm till pärm, bara bläddrat och gjort nedslag, tycks boken lyfta allt väsentligt och har en fin ton, fiffiga praktiska tips och bra övningar.

Jag hoppas få möta i alla fall några från det här gänget igen och göra en Att skriva för barn del 2. Där kanske några av de berättelser som nu föddes kan finslipas. För förhoppningsvis känner alla som jag själv gjorde efter kursen (utan att ha skrivit en rad), att:

Nu är det dags! Nu ska jag ta skrivandet på allvar!

Det där med att man ”inte har tid”, det håller ju inte. I alla fall inte för mig. I år har jag massor av jobb i sommar men förra sommaren tittade jag (för andra gången) på alla säsonger av True Blood. 7 x 10 x 45 minuter som jag kunde ha skrivit istället. Nu har förstås alla andra viktigare saker som står i vägen för skrivandet men jag, jag har absolut INGENTING att skylla på. 

Vad vi pratade om under kursen var att vi lätt blir så stränga mot oss själva, dels är fyllda av prestige (och möjligen därför hellre tittar på flera säsonger vampyrromantik?), dels börjar kritiskt granska sina texter alldeles för tidigt i skrivprocessen. Jag tror också att många överhuvudtaget börjar skriva alltför snart, det vill säga tänker att när de sätter sig ska hela historien komma ut, och i rätt ordning och på en gång. Jag tror mer på metoden att samla på sig material, bits and pieces, karaktärer, scener, dialoger och skriva ner dem vartefter. Då behövs det inte så lång skrivtid – och 23 minuter om dagen lär visst åstadkomma en romanmängd tecken på något år! Sen gör man som Ulf Nilsson, tror jag det är, föreslår: tar fram dem ibland och tittar om de har något samband. Om en historia kan utkristallisera sig. Eller så var det Stephen King. Hans bok Att skriva. En hantverkares memoarer, har kommit i nyöversättning av Ola Larsmo – läs den, köp den, du kommer att vilja anteckna, och du kommer att skratta.

Så, gå och skriv nu. Och när du inte skriver, läs! Och titta på teveserier – inte bara i studiesyfte, men kolla hur de gör, hur byggs karaktärerna, hur etableras intrigen et cetera. Aha, det var förstås det jag höll på med förra sommaren!  ;-)

 

Bok till tryck – äntligen!

NU är den iväg, NU är den klar. Boken. Min andra. Hipp hipp hurra!

Efter en intensiv korrekturvecka med många turer mellan redaktör, formgivare, förläggare, provläsare och författare = undertecknad skickades Boksamtal med bilderböcker till tryck fredag 2 juni. Beräknad leveranstid 5 – 6 veckor, så boken kommer mitt i sommaren och hinner lagom ut tills höstterminen startar för alla pedagoger (och andra) som kan vilja djupdyka i boksamtalandets konst, tillsammans med barn i förskoleåldrarna (eller lite äldre). 

Lite tomt var det allt första dagarna efteråt, men idag var det efter en nästan helt ledig vecka bara skönt att korsa över projektet på planeringstavlan: IT´S DONE!

Det har gått drygt 2,5 år sedan N&K frågade om jag ville göra boken så en lång resa har kommit i mål. Okej, det är lite pyssel med webbmaterial kvar, men det är piece of cake ju, några A4-blad med verktyg för bland annat Närläsning och Reflektioner efter boksamtal – även om de så klart också ska bli bra och användbara är det väldigt mycket mer överblickbart än en hel bok.

Och ingen mossa växer på en rullande sten… som du ser på bilden ovanför är det även överkryssat något som heter SYNOPSIS. Det betyder att jag skickat en skiss och uppläggsförslag på en ny bok till förlaget. Jag skulle vilja få skriva om bilderböcker och andra bildbaserade berättelser för äldre läsare än förskolebarnen, från mellanstadiet kanske, och tonåringar, gymnasielever – och vuxna. Innan det eventuellt blir verklighet ska min första bok, Bilderbokens mångfald och möjligheter uppdateras, och antagligen också omarbetas för att även passa F – 3 - boken används redan där men kan bli ännu mer relevant.

Men allra först ska Boksamtal med bilderböcker firas ordentligt med releasekalas på Lunds Stadsbibliotek 22 augusti klockan 18 – du är hjärtligt välkommen! Eller så ses vi när jag kommer ut och föreläser, för det lär bli en hel del work shops och föreläsningar nu när boken är klar. Och på Bokmässan i Göteborg ska jag medverka i ett seminarium om litteraturen på förskolan, tillsammans med Jujja Wieslander, Mahroo Khousravi (som arbetar med flerspråkighet i förskolan) och Per Gustavsson, vars bok Skuggsidan är en av exempelböckerna i Boksamtal med bilderböcker. Fint att få vara där som författare, jag som annars brukar vara den som håller i samtalen mellan författare och illustratörer.

Hur kul som helst alltihopa!

Skrivarkurs i sommar!

Kom till underbara Fridhems folkhögskola i Svalöv (Skåne) i sommar, vecka 29 kör jag skrivarkurs:

Att skriva för barn och unga

17 - 21 Juli 2017

Vill du lära dig mer om att skriva och skapa böcker för barn och unga?

Kanske har du ett manus i skrivbordslådan, en serie bilder eller en idé som ännu inte hittat sin form. Då är det här en kurs för dig!

Under kursen arbetar vi med korta och längre övningar, och läser och samtalar om böcker och texter. Du får inspiration att komma igång, och kunskap och verktyg för att utveckla egna idéer och verk.

Det kommer också att finnas fri tid för att arbeta med (och om så önskas få feedback på) eventuella egna projekt.

Inga förkunskaper behövs. Kursen passar såväl dig som arbetar med text som med bild. ”

 

Vi ses väl?

Boksamtal med bilderböcker

Boksamtal_omslag.jpg

Jajamensan, nu går vi in på upploppet. Vi = Författaren (undertecknad) i tätt samarbete med alldeles galet kompetenta och oumbärliga Redaktören och dito Formgivaren.

Sådana kniviga uppdrag de har, att bringa klarhet och läsvänlighet till text, idéer, metoder och uppslag som i spridda skurar haglar från tangentbordet här. Nå, jag gör mitt bästa att ordna upp det hela innan jag trycker på Skicka, även om det kanske inte alltid verkar så.

Så, det finns alltså ett omslag (se ovan) klart och boken ligger i N&K´s vårkataloger, så nu är det bara att bita ihop och leverera det sista till innehållet. Bland annat är det fantastiska boksamtal om Skuggsidan, text och bild Per Gustavsson, som läsarna ska få ta del av som jag just nu transkriberar och formulerar. Och reducerar. Ja, man vill så klart ha med allt klokt som barnen och deras eminenta guide, förskolläraren och litteraturpedagogen Ingrid Aulin Larsson på Raus Planterings skola i Helsingborg, säger men det går ju inte, det får inte plats. Sålla, välja, välja bort, sålla ut, dra ihop. Inte min starka sida precis. Redaktören håller mig i öronen, dock. Mycket bra. Nyttigt att vara i den änden ibland, annars är det vanligtvis jag som är redaktör och ska peta i andras texter. Säkert är jag inte hälften så pedagogisk och peppande som min underbara redaktör C.

När boken kommer ut? Vågar inte sia om exakt datum, mycket formgivningsjobb kvar när jag levererat. Återkommer i frågan! Håll utkik.

Blondinen och biblioteken

Somliga blir överraskade, andra inte alls, över att träffa mig som blondin. Har man känt mig länge vet man att det var så jag startade livet, sen har håret med oregelbundna intervaller växlat färg från blonderat till diverse röda nyanser och de senaste åren varit riktigt mörkt, Deep Violet Brown närmare bestämt som den nu övergivna färgen heter. Grymt snygg tycker jag fortfarande, men verkligheten gjorde sig mer och mer påmind i form av en allt silvrigare utväxt… ”Let´s not mention the G-word”, tyckte min frisör. ”Nope, we will go for B as in Blonde”, sa jag och skickade inspirationsbilder på Annie Lennox, Jamie Lee Curtis och andra coola silverrävar. Resultatet ser du på Connys snygga bilder här på sidan.

Så det är i denna nygamla skepnad jag far ut i höst och föreläser och träffar folk i diverse projekt. Förutom ett antal av mina vanligaste föreläsningar om bilderböcker och förskolans litteraturarbete är mitt största engagemang i höst ett uppdrag för Regionbibliotek Jönköping, där vi ska implementera en regional läsfrämjandeplan. Jag får förmånen att i work shops träffa bibliotekspersonal från samtliga tretton kommuner. Mer om det arbetet kommer här längre fram.

Från och med början november finns det en del utrymme i almanackan ifall du och dina kollegor eller samarbetspartners vill ha inspiration och kompetenspåfyllning. Då kommer jag med väskan packad med böcker och den numera blonda kalufsen sannolikt på ända. 

”Hur går det med boken?”

Normal
0


21


false
false
false

SV
X-NONE
X-NONE

 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 <w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="false"
DefSemiHidden="false" DefQFormat="false" DefPriority="99"
LatentStyleCount="3…

Det är skönt när bokmanuset blir ett samarbetsprojekt

Det har varit vårens vanligaste fråga. Somliga har knappt vågat fråga… ”man vet ju hur det är när man väntar bebis…” Hm. Jo, min metodbok om boksamtal i förskolan har väl varit lite trög att få till. Jag behövde tänka och klura länge. Till exempel på hur jag skulle kunna förena det klassiska ”Chamberska” tolkande boksamtalet med förskolans praktik att prata om bilder och berättelsen under läsningens gång – det som av många kallas boksamtal. 

Fast det har jag nog kommit på nu. Och jag har fått finfina boksamtal att lyssna på av ”mina” provläsande pedagoger och barngrupper i Helsingborg och Lund, och intervjuat folk, bland andra Katarina Kuick, som översatt Aidan Chambers böcker och håller många fortbildningar om boksamtal, och läst en massa, bland annat Ylva Mårtens fina Vad säger barnen.

Så äntligen blev det ett manus, som är nästan färdigt i alla fall. Halva boken - teori och metod - ligger nu i händerna på den eminenta redaktören Charlotte, som också jobbade med min första bok, Bilderbokens mångfald och möjligheter. Innan dess hade smarta vännen och bibliotekarien Eleonor läst och tyckt till. Den andra halvan, som innehåller ett antal exempel, filar jag fortfarande på. 

Det är så läskigt men nödvändigt - och dessutom kul - att få feedback. Och himla skönt när boken lämnar stadiet ”ensam-på-kammaren”, där man in till hopplöshetens rand kan sitta och flytta omkring stycken i sin hemmablindhet, och istället blir ett samarbetsprojekt, vilket facklitteratur i mycket högre grad är än skönlitteratur. I september ska manuset till formgivaren, så senast då ska jag och Charlotte vara färdiga med texten. Vi är båda glada sommarjobbare som varvar lantliv med skrivande, så det ska nog gå fint. Utgivning beräknas till januari 2017.