CV

2012 – 31.8 2014
Enhetschef Barn& Unga och Skönlitteratur, Lunds stadsbibliotek

2012
Projektsamordnare Litteralund, med ansvar för konferensprogrammet

2011 – 2012
Förläggare med redigeringsansvar / Editor
Hegas förlag, lättläst för barn och unga

2011 1.5 – 31.12
Vik. utvecklare Kultur Skåne/Bibliotek, Bildning och media
Uppdrag: ta fram ett förslag för strategi regional utveckling Bibliotek Barn & Unga

2009 – 2012
Adjunkt i litteraturvetenskap, Linnéuniversitet, placering Växjö.

2008
Mina erfarenheter från förskoleprojekt och bilderbokskritik samlas och möts i Bilderbokens mångfald och möjligheter , Natur&Kultur. Boken används som läromedel på pedagogutbildningar, för förskolan och de lägre skolåren. Ny upplaga trycktes 2012. En studiehandledning finns till boken för pedagoger och/eller bibliotekarier som vill jobba tillsammans. Och jag kommer gärna och inspirerar er med en föreläsning.

2006 – 2010
Kulturrådet: ledamot i arbetsgruppen som valde 50 titlar Alla Tiders klassiker

2002 – 2011
Kulturrådet: ledamot i juryn för ALMA, Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne

2002 Eldsjälspriset
”Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2002 tilldelas litteraturpedagogen Agneta Edwards: Så går det om man på hennes vis

- sätter igång läslustprojekt för sydsvenska förskolelärare, "Boksnurran" och "Läsbiten"
- år efter år planerar och genomför fantastiska barnboksveckor, "V.46"
- lotsar barn och ungdomar till och i böckernas värld
- vinner aktning som påläst och kunnig recensent
- entusiastiskt sprider bokkunskap till lärare, föräldrar och studenter

Viktigt är också sättet hon gör det på: För Agneta Edwards är barn- och ungdomsböcker vår tids hårdvaluta. Endast tyngd av den naturliga vikt som ett par rejäla travar nyutkomna böcker ger, turnerar hon runt i södra Sverige. Hon sätter upptagna lärare i skolbänken och står själv till synes kolugn framme vid tavlan. Med oemotståndlig entusiasm, med största möjliga allvar och med en absolut klockren analys, öppnar hon dörren till barnbokens förlovade land. Hon lär lärare se och läsa igen, med barnens ögon. Hon hör dem skratta högt åt höjdrädda örnar och nybadade fårskallar. Hon ser dem gripas av en tonårspojkes existentiella frågor. Det resultatet, att vi - om än bara för en stund – delar värld med varandra, tror hon är nödvändigt idag. 
Vägen dit kan vara barnboken, förmedlad av ett proffs."

2003-2007 
Litteraturpedagog, Helsingborgs kommun
Tjänsten initierades av biblioteket och finansierades av Skol- och Fritidsförvaltningen, med organisatorisk placering inom Kulturförvaltningen / bibliotek. Uppdrag: att stimulera pedagoger inom förskolan och grundskolan att arbeta med skönlitteratur på ett medvetet, kunnigt och inspirerande sätt. Metoder: kurser, seminarier, initiera och leda läsprojekt, göra bokpresentationer, arrangera författarbesök och bokfestival med mera.

2000-2003 
Projektledare och föreläsare, Länsbiblioteket Malmö 
LÄSBITEN byggde på Boksnurrans modell (se nedan) och riktade sig genom respektive folkbibliotek till förskolepersonalen i arton skånska kommuner.

1997-2001 
Projektledare och föreläsare, Helsingborgs bibliotek
BOKSNURRAN, ett läslustprojekt för förskolans personal, barn och föräldrar: seminarier, författarbesök, bokdiskussioner, minibibliotek till alla förskolor, bokprat på föräldramöten.  

Utbildning
Fil kand. examen i barnlitteratur
60 poäng barn- och ungdomslitteratur - min (inte särskilt bra men godkända) C-uppsats var en undersökning av vilka dagens litterära hjältar och hjältinnor var för högstadieelever. 
60 poäng litteraturvetenskap
10 p Skapande svenska
10 p Barns språk och läsning

1981-1997
Innan jag kom till den litterära världen på allvar arbetade jag i skivaffär, bokhandel och med mode, bland annat som butikschef på Akademibokhandeln och på Indiska. Strax efter trettio hade lusten att plugga vidare äntligen växt sig tillräckligt stark för att jag skulle säga upp mig och börja läsa litteraturvetenskap – förstås! – på Lunds universitet. Och på den vägen är det sedan dess.

 

 

Eldsjälspriset 2002

Motivering

Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2002 tilldelas litteraturpedagogen Agneta Edwards.

Så går det om man på hennes vis

- sätter igång läslustprojekt för sydsvenska förskolelärare, "Boksnurran" och "Läsbiten"
- år efter år planerar och genomför fantastiska barnboksveckor, "V.46"
- lotsar barn och ungdomar till och i böckernas värld
- vinner aktning som påläst och kunnig recensent
- entusiastiskt sprider bokkunskap till lärare, föräldrar och studenter

Viktigt är också sättet hon gör det på: För Agneta Edwards är barn- och ungdomsböcker vår tids hårdvaluta. Endast tyngd av den naturliga vikt som ett par rejäla travar nyutkomna böcker ger, turnerar hon runt i södra Sverige. Hon sätter upptagna lärare i skolbänken och står själv till synes kolugn framme vid tavlan. Med oemotståndlig entusiasm, med största möjliga allvar och med en absolut klockren analys, öppnar hon dörren till barnbokens förlovade land. Hon lär lärare se och läsa igen, med barnens ögon. Hon hör dem skratta högt åt höjdrädda örnar och nybadade fårskallar. Hon ser dem gripas av en tonårspojkes existentiella frågor.

Det resultatet, att vi - om än bara för en stund - delar värld med varandra, tror hon är nödvändigt idag. 
Vägen dit kan vara barnboken, förmedlad av ett proffs."

Läs mer om barnboksakademin