CV

2023
Utgivning av en ny litteraturpedagogisk handbok, riktad mot blivande och yrkesverksamma lärare i första skolåren, Bilderbokens mångfald och möjligheter F-3, Natur & Kultur (2023)

2023 –
Lärare på Sörängens Folkhögskola, kursen Bilderbok

2021
Mottagare av svenska IBBY´s Gulliverpriset. Läs mer här

2015 – pågående 

Frilansande föreläsare, skribent, författare och konsult i egna företaget LÄSLAST.

Se nedan exempel på projekt/uppdrag

2020

Läsguider till ALMA-pristagaren Baek Heenas bilderböcker, Kulturrådet

2019 

Utgivning helt omarbetad ny utgåva av den litteraturpedagogiska handboken för förskolan Bilderbokens mångfald och möjligheter,(första utgåva 2008), Natur & Kultur. 

2017 – 2018 

Utveckling/Innehåll och handledning i bilderboksappen Polyglutt, ILT Inläsningstjänst

2017 

Projektsamordnare Litteralund, ansvar Konferens

Utgivning Boksamtal med bilderböcker, Natur & Kultur, en metodbok för förskolan.

2015

Projektsamordnare Litteralund, ansvar Konferens

2012 – 2014
Enhetschef Barn& Unga/Skönlitteratur, Lunds stadsbibliotek

2012

Projektsamordnare Litteralund, ansvar Konferens

2011 – 2012
Förläggare med redigeringsansvar / Editor
Hegas förlag, lättläst för barn och unga

2011 1.5 – 31.12
Vik. utvecklare Kultur Skåne/Bibliotek, Bildning och media
Uppdrag: ta fram ett förslag för strategi regional utveckling Bibliotek Barn & Unga

2009 – 2012
Adjunkt i litteraturvetenskap, Linnéuniversitet, placering Växjö.

2008

Utgivning av den litteraturpedagogiska handboken Bilderbokens mångfald och möjligheter, Natur&Kultur. Boken används som kurslitteratur på pedagogutbildningar och som kompetensutveckling inom förskola, skola och bibliotek.

2006 – 2010

Kulturrådet: ledamot i arbetsgruppen som valde 50 titlar Alla Tiders klassiker

2002 – 2011

Kulturrådet: ledamot i juryn för ALMA, Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne

2002 Eldsjälspriset

”Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2002 tilldelas litteraturpedagogen Agneta Edwards”

barnboksakademin.com

2001 – 2011

Litteraturkritiker, barn- och ungdomslitteratur, Helsingborgs Dagblad

2001 – 2019

Lektör, BTJ Bibliotekstjänst: bilderböcker (svenska, engelska, franska), fantasy (barn, ung, vuxen).

2003-2007 
Litteraturpedagog, Helsingborgs kommun
Tjänsten initierades av biblioteket och finansierades av Skol- och Fritidsförvaltningen, med organisatorisk placering inom Kulturförvaltningen / bibliotek. Uppdrag: att stimulera bibliotekarier och pedagoger inom förskolan och grundskolan att arbeta med skönlitteratur på ett medvetet, kunnigt och inspirerande sätt. Metoder: föreläsningar, kurser, seminarier, initiera och leda läsprojekt, bokprat och litteraturförmedling, arrangera författarbesök och bokfestival med mera. Bygga nätverk.

2000-2003 (deltid parallellt med tjänst Helsingborg)
Projektledare och föreläsare, Länsbiblioteket Malmö 
LÄSBITEN byggde på Boksnurrans modell (se nedan) och riktade sig genom respektive kommuns folkbibliotek till förskolepersonalen i arton skånska kommuner.

1997-2001 
Projektledare och föreläsare, Helsingborgs bibliotek
BOKSNURRAN, ett läslustprojekt för förskolans personal, barn och föräldrar: seminarier, författarbesök, bokdiskussioner, minibibliotek till alla förskolor, bokprat på föräldramöten.  

Utbildning
Fil kand. examen i barnlitteratur Lunds universitet.
60 poäng barn- och ungdomslitteratur - min (inte särskilt bra men godkända) C-uppsats var en undersökning av vilka dagens litterära hjältar och hjältinnor var för högstadieelever. 
60 poäng litteraturvetenskap 
10 p Skapande svenska
10 p Barns språk och läsning

1981-1997
Innan jag kom till biblioteks-, läs- och litteraturvärlden arbetade jag i skivaffär, bokhandel och med mode, bland annat som butikschef på Akademibokhandeln och på Indiska. Strax efter trettio hade lusten att studera vidare växt sig stark och jag sade upp mig från jobbet och börja läsa litteraturvetenskap. 

De här tidiga yrkeserfarenheterna har spelat stor roll för min förmåga att knyta kontakter, arbeta med relationer som verktyg, leda och strukturera en verksamhet, se vikten av en inbjudande och lättillgänglig fysisk miljö, med mycket mera.

 

 

 

 

Eldsjälspriset 2002

Motivering

Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2002 tilldelas litteraturpedagogen Agneta Edwards.

Så går det om man på hennes vis

- sätter igång läslustprojekt för sydsvenska förskolelärare, "Boksnurran" och "Läsbiten"
- år efter år planerar och genomför fantastiska barnboksveckor, "V.46"
- lotsar barn och ungdomar till och i böckernas värld
- vinner aktning som påläst och kunnig recensent
- entusiastiskt sprider bokkunskap till lärare, föräldrar och studenter

Viktigt är också sättet hon gör det på: För Agneta Edwards är barn- och ungdomsböcker vår tids hårdvaluta. Endast tyngd av den naturliga vikt som ett par rejäla travar nyutkomna böcker ger, turnerar hon runt i södra Sverige. Hon sätter upptagna lärare i skolbänken och står själv till synes kolugn framme vid tavlan. Med oemotståndlig entusiasm, med största möjliga allvar och med en absolut klockren analys, öppnar hon dörren till barnbokens förlovade land. Hon lär lärare se och läsa igen, med barnens ögon. Hon hör dem skratta högt åt höjdrädda örnar och nybadade fårskallar. Hon ser dem gripas av en tonårspojkes existentiella frågor.

Det resultatet, att vi - om än bara för en stund - delar värld med varandra, tror hon är nödvändigt idag. 
Vägen dit kan vara barnboken, förmedlad av ett proffs."

Läs mer om barnboksakademin