Föreläsningar & föredrag

Bilderbokskunskap? Litteraturinspiration? Lärarfortbildning? Läsning i förskolan?

Jag skräddarsyr i mån av tid gärna föreläsningar utifrån önskemål. Det finns förstås OÄNDLIGT mycket jag absolut INTE föreläser om för att jag kan ALLDELES för lite om det.

Nedan hittar du några av mina vanligaste föreläsningar:

LITTERATUR OCH LÄSNING PÅ FÖRSKOLAN / BILDERBOKENS MÅNGFALD OCH MÖJLIGHETER

”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.”/Lpfö18

Bilderboken har alltid funnits med i förskolan. Men hur används läsningen? Som avkoppling vid vilan, eller som pedagogisk aktivitet med utgångspunkt i läroplanen? Varför är högläsningen så viktig och vilken roll spelar samtalet kring boken? Hur väljer man ”rätt” bok? Hur kan pedagogen stötta barnens läsförståelse och fördjupa deras läsupplevelse?

En bred föreläsning som ger en teoretisk och metodisk grund för att utveckla ett medvetet arbete med litteratur och läsning på förskolan. Och ni får förstås också mycket inspiration, boktips och förslag på metoder för att locka barnen in i böckerna!

Föreläsningen finns även i modifierad version som tre korta filmer (3 x 30 min). Filmerna utgår från boken Bilderbokens mångfald och möjligheter och passar fint att jobba med i en personalgrupp, t ex arbetslaget eller en studiecirkel – läs mer under fliken Blogg. Det finns även en studiehandledning kopplad till boken som kostnadsfritt kan laddas ner på nok.se

En fantastiskt fin föreläsning för varje barns rätt till fantasier, fakta, kreativitet, digitalitet, nyfikna pedagoger, boksamtal, läsning, njutning och språkutveckling./ Marie Petersson, rektor, Hamiltons förskola, Helsingborg

 

BILDERBOKEN I SKOLAN

Det finns bilderböcker för alla åldrar och i många ämnen. Berättelser med existentiella frågeställningar och psykologiskt bråddjup såväl som vardagshistorier, relationsdramatik, kärlek och vänskap. Bilderboken rymmer också genrer som historiska äventyr, saga, fantasy och magisk realism. Och de skönlitterära bilderböckerna ackompanjeras av det som på engelska kallas literary non-fiction, konstnärligt och litterärt kvalitativa faktaböcker som både ger kunskap och en estetisk upplevelse.

Med sitt begränsade format passar en väl vald bilderbok, med tematik, berättelse och uttryck som kan tilltala en äldre läsare, så himla bra för fördjupat litteraturarbete i skolan. Till exempel som utgångspunkt för boksamtal, bildanalys, skrivande, dramatisering och eget skapande. 

Det här ämnet, att peppa lärare och andra som möter barn och unga att upptäcka bilderboken som givande litteratur oavsett läsarålder, ligger mig varmt om hjärtat. Det är också vad min bok Bilderbokens mångfald och möjligheter F – 3 handlar om. Boken är en pendang och uppföljare till förskoleboken med samma titel, och ämnad för pedagoger som undervisar i förskoleklass och lågstadiet (och förstås alla andra bilderboksintresserade).

Hösten 2020 föreläste jag för ett nätverk språk-, läs- och skrivutvecklare i Nacka kommun under rubriken Bilderboken som verktyg för skrivande och fick nedanstående härliga feedback.

Stort tack för igår - din föreläsning var mycket givande och jag tror att den absolut inspirerade många med de olika ingångarna till skrivande utifrån bilderboken - jag blev sugen på att sätta igång skrivprojekt själv, med barn eller alldeles för egen del!/Anna Strid, pedagogisk utvecklingsledare, Nacka kommun

 

JAG LÄSER – OCH JAG VET SAKER

En variant på de två föregående föreläsningarna, där innehållet anpassas utifrån huruvida publiken/deltagarna kommer från förskola, skola och/eller bibliotek eller annan verksamhet för barn, unga eller vuxna.

Fokus ligger på kopplingen mellan läsning, litteratur och demokrati.

Om du har sett tv-serien Game of Thrones anar du kanske att rubriken är en travesti på ett vida spritt citat, en fras som en av huvudpersonerna säger som står att finna på allt från t-shirts till kaffemuggar. I föreläsningen drar jag trådar mellan det demokratiska uppdraget, samtidsföreteelser och berättelser som G o T, och exempelvis SvT´s julkalender 2022.

Tidigare hade jag en föreläsning som kallades VARFÖR SKA MAN LÄSA? som passade i breda sammanhang – här finns en del av samma tankegods men uppdaterat.


 

Föreläsningar
Önskat arvode sätts utifrån uppdragets förutsättningar och sammanhang, nedanstående är riktmärken. Jag gör även digitala föreläsningar, och för förskolan finns filmade föreläsningar, läs mer här. Hör av dig så diskuterar vi vad som passar bäst!


45 – 60 minuter: 15 000 kr

60 – 120 min: 20 000 kr

Halvdag (3 x 45-60 min): 25 000 kr

Heldag: 35 - 40 000 kr

Moderator

Samtal författare/illustratör/panel

12 – 15 000 kr

Konsult/expertarvode
750 kr – 975 kr per timme


Priserna inkluderar sociala avgifter 32.42 %.

Moms 25 % tillkommer.

Resor och eventuella hotellkostnader tillkommer

”Agneta Edwards har varit en fantastisk föreläsare hos oss i Region Jämtland Härjedalen 2015 - 2016. Vi har anlitat henne för att inspirera och informera om litteratur och läsfrämjande både för gruppen barnbibliotekarier och för gruppen lärare/förskollärare. Alltid med de bästa omdömen i våra utvärderingar. Agneta är kunnig, påläst och inte minst mycket engagerande!”
— Catarina Lundström Regional biblioteksutvecklare, Länskulturen Region Jämtland Härjedalen
Agneta Edwards är som en schweizisk armékniv - multifunktionell och vass. När hon föreläste för 5 läns gymnasiebibliotekarier byggde hon oss en teoretisk plattform, gav konkreta metodtips och inspirerade stort. Mycket uppskattat!”
— Pia Malmberg-Kronvall, Regionbibliotek Kalmar