Bilderbokens mångfald och möjligheter

Hösten 2001 hade jag jobbat i fyra år med litteraturförmedling och fortbildning, mest för förskolan i läsprojektet Boksnurran i Helsingborg. Nu var jag tjänstledig på halvtid för att genomföra motsvarande projekt i regionbibliotek Skånes regi under tre år. I sex kommuner/år arrangerade de
lokala biblioteken ett antal fortbildnings- och inspirationsträffar för förskolepersonal, och jag agerade projektledare och ambulerande föreläsare. Då ringde plötsligt telefonen! Det var Maija Westrup på bokförlaget Natur&Kultur som ville träffa mig för att diskutera ett eventuellt bokprojekt

Ville jag skriva ett läromedel om litteratur för förskolan? Klart jag ville! Fast från den där höstdagen i Trelleborg när Maija var med och lyssnade på en föreläsning dröjde det länge innan det blev en färdig bok det kom ett husköp och flytt till vischan mellan, och jag kom inte till skott på allvar förrän jag blev frilans. Men hösten 2008 kom den ut, Bilderbokens mångfald och möjligheter.

Idag är jag glad att det tog så lång tid eftersom jag hann lära mig så mycket mer under tiden, både om förskolans verklighet och om bilderböcker. Boken har blivit väldigt väl mottagen – läs recensioner och kommentarer här nedan. 

Hösten 2009 kom också en studiehandledning som ska guida en grupp som vill använda Bilderbokens mångfald och möjligheter i en studiecirkel, fortbildning eller annat. Där ges ingångar till hur man kan arbeta utifrån boken under fem träffar, med diskussionsfrågor och läsförslag. 

Illustrationer av Maria Jönsson förgyller avsnittet om praktiskt bokarbete på förskolan - se nedan.

bokbild1.jpg

Sagt om boken

Bilderboken är en genial pryl fastslår litteraturpedagogen Agneta Edwards i sin bok om bilderbokens mångfald och möjligheter. Med en mycket smitde entusiasm levandegör hon bilderboken som en konstnärlig och pedagogisk resurs i livet. 
/ Ulf Malmqvist, BTJ

----------------------------------------------------------

Att dramatisera och leka utifrån böcker är ren lycka. Materialet till sådana projekt är också oändligt och Agneta Edwards bok vägleder processen.
/ Tidningen Förskolan 

Läs hela recensionen här

----------------------------------------------------------

Edwards är grundlig som en yogainstruktör när hon upprättar bok- eller läsestundens när, var och hur. 
/ Helsingborgs Dagblad 

Läs hela recensionen här 

----------------------------------------------------------

"Boken är ju fantastiskt bra! Jag hade förväntat mig att den skulle vara det, och så var det verkligen, nu samlar jag på mig böcker som du tipsar om, och jag har fått ny inspiration till sagostunder, och möten med förskollärarna, och föräldrarna."
/Ingrid Karlsson-Espersson, barnbibliotekarie, Skurup

----------------------------------------------------------

”Tjena Agneta.
det var en rackare till bok du har skrivit.”
/ Staffan Gnosspelius, illustratör

----------------------------------------------------------

”Ville bara säga grattis till din nya bok, den var så fin och positiv på alla sätt och vis! ”
/ Jujja Wieslander, författare